Praktyki zagraniczne w Grecji w ramach programu Erasmus+ zakończone
Od 4 do 17 września 2022 r. grupa 34 uczniów Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju realizowała mobilność zagraniczną w ramach projektu Erasmus+ o numerze 2021-1-PL01-KA121-VET-000008011. Uczestnicy projektu kształcący się w trzech zawodach: technik ekonomista, technik elektronik i technik mechatronik realizowali w praktyki zawodowe w kilku miejscowościach greckiego okręgu Pieri.
Erasmus+ to program Unii Europejskiej na rzecz edukacji, którego głównymi celami są zdobycie doświadczenia zawodowego i nauka języków obcych. Przy okazji uczestnicy projektu zdobywają tzw. kompetencje miękkie takie jak umiejętność pracy w grupie, radzenie sobie ze stresem wywołanym daleką podróżą i oddaleniem od domu, zdolność szybkiej aklimatyzacji w nowym środowisku, otwartość i tolerancja w stosunku do innych kultur. Wielu uczestników mobilności było za granicą po raz pierwszy i udział w stażu był dla nich ważnym i przydatnym doświadczeniem życiowym.
Uczennice RCEZ kształcące się w branży ekonomicznej poznawały zasady profesjonalnej obsługi klienta, prowadzenia dokumentacji oraz procedur przyjmowania i rozpatrywania reklamacji w oddziale największej w Grecji hurtowni artykułów spożywczo-przemysłowych METRO Cash and Carry oraz w firmie transportowej Aliagas Express w Katerini. Kolejnym miejscem praktyk była Izba Handlowa okręgu Pieria w Katerini, w której uczestniczki zapoznały się z celami i zasadami działania tej organizacji. Część praktyk stanowiły zajęcia biurowe, na których przyszłe ekonomistki zgłębiały tajniki ekonomii oraz zasady prowadzenia różnego rodzaju dokumentacji i obliczeń finansowych, prowadzenia księgowości, sekretariatu, korespondencji oraz dokumentacji kadrowej. Praktyki prowadzone były w języku angielskim, co wpłynęło na rozwój kompetencji językowych uczestników.
Przyszli elektronicy odbywali swoje praktyki w zakładzie zajmującym się produkcją wind, schodów ruchomych i platform transportowych dla niepełnosprawnych oraz w zakładzie produkującym drzwi i bramy. Poznawali tam zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń elektronicznych oraz ich konfiguracji zgodnie z wymaganiami klienta. Elektronicy odwiedzili też tłocznię oliwy. Tam zapoznali się z zasadami obsługi i zarządzania blokami zasilania urządzeń używanych podczas tłoczenia oliwy oraz dokonywali przeglądu tych urządzeń przed nadchodzącym sezonem.
Uczestnicy kształcący się w branży mechatronicznej realizowali praktyki w STEM Robotics Academy w miejscowości Larisa, gdzie uczyli się dobierać materiały konstrukcyjne, przygotowywać elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne do montażu robotów oraz konstruowali autonomiczne roboty. Dodatkową umiejętnością było poznanie podstaw programowania robotów w systemie Mindstorms. W trakcie praktyk uczniowie byli też w zakładzie zajmującym się montażem i serwisowaniem wind oraz w zakładzie produkującym bramy, gdzie poznawali tajniki montażu podzespołów i zespołów mechanicznych.
W czasie wolnym uczniowie realizowali program kulturowy czyli poznawali Grecję, jej zabytki i tradycje oraz piękno przyrody . Uczestnicy programu byli na kilku wycieczkach turystyczno-krajoznawczych m.in. na wyspie Skiathos, w Salonikach, górskim masywie Meteory, skansenie Stary Panteleimon oraz parku narodowym u podnóża masywu gór Olimp.
W czasie wolnym uczestnicy projektu brali udział w licznych zajęciach rekreacyjno-sportowych. Odbyło się wiele konkursów i turniejów, między innymi turniej siatkówki plażowej, koszykówki ulicznej i zawody pływackie . Uczniowie wzięli też udział w grze terenowej polegającej na wykonaniu 11 zadań, między innymi wykonanie rzeźby z piasku i kamieni, nagranie filmików z tańczącymi i śpiewającymi Grekami, filmiku promującego hotel i miejscowość, zrobienie najciekawszego zdjęcia oraz nagranie pozdrowień dla szkoły przekazanych przez Greka w języku polskim.
Wspomnienia z pobytu w Grecji zostały uwiecznione na filmie nagranym przez uczniów technikum mechatronicznego: Igora Ciupę i Norberta Puźniaka.