Rzecznik Praw Ucznia
Witam Cię serdecznie, nazywam się Piotr Koziara i pełnię funkcję Rzecznika Praw Ucznia w naszej szkole. Moja rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń- nauczyciel oraz nauczyciel-uczeń. Jestem osobą, która ułatwi podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
W jakich sytuacjach możesz zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?
Moje działania zmierzają do ochrony Ciebie przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem w szkole przez inne osoby. Zawsze możesz się zgłosić do mnie w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w sprawach problematycznych, spornych i nietypowych. Jako Rzecznik mogę interweniować nie tylko w przypadku indywidualnej osoby, ale także całego zespołu — grupy uczniów, nawet całej klasy.
Jeśli uważasz, że w szkole zostało naruszone Twoje prawo lub prawo innego ucznia na przykład jeśli Ty lub jakiś uczeń
otrzymał karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy
lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów, to możesz zgłosić się z tym do mnie - Rzecznika
Praw Ucznia, ale najlepiej tylko w sytuacjach które nie rokują na poprawę danego stanu rzeczy.
Kiedy prosić Rzecznika o pomoc?
Co Ty możesz zrobić?
W zaistniałych sytuacjach problemowych najpierw poproś o interwencję gospodarza klasy, w następnej kolejności zgłoś zaistniałe sytuacje problemowe wychowawcy. Jeśli gospodarz i wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub ich starania nie są skuteczne wówczas możesz poprosić o moją pomoc, czyli pomoc Rzecznika Praw Ucznia.
Co ja mogę zrobić?
Po dokładnym zapoznaniu się z problemem i opiniami zainteresowanych stron, jako Rzecznik będę dążył do rozwiązania problemowej sytuacji. Będę prowadził mediacje między stronami w konflikcie, a spory będą rozwiązywane na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania. W przypadku braku rozstrzygnięcia kwestii spornej decyzję w przedmiotowej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły.
Kontakt
Najlepiej zgłoś się do mnie osobiście (zerknij na mój plan lekcji, a na pewno mnie znajdziesz), gdyż w bezpośredniej
rozmowie najłatwiej jest wszystko wyjaśnić. Możesz to zrobić nawet w czasie przerwy, a wtedy umówimy się na
spokojną rozmowę w dogodnym dla obu stron czasie.
Moja stała godzina dostępności w tym roku szkolnym, to: PONIEDZIAŁEK, godzina 14.00 – 15.00
Pamiętaj:
Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika stanowią tajemnicę służbową.
Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw
Dziecka.