REGIONALNE CENTRUM EDUKACJI ZAWODOWEJ W BIŁGORAJU

preloader




Regionalne Centrum
Edukacji Zawodowej
w Biłgoraju
Proszę czekać...

Logo OTWS

Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju zdobyło I miejsce w rankingu szkół samochodowych w Polsce w 2019 roku.

RCEZ

Biłgoraj

Znak Jakości Szkoły 2021

Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, że Technikum Mechaniczno-Elektryczne w RCEZ w Biłgoraju jest wśród 300 najlepszych techników w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Liceów i Techników PERSPEKTYWY 2021 i przysługuje mu tytuł "Srebrnej Szkoły 2021".

article and aside

„Z Eurostażem w przyszłość” – przebieg praktyk zawodowych

Od 30 sierpnia do 14 września 2021 r. grupa 45 uczniów Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju odbywała staż w greckiej miejscowości Leptokaria realizując projekt „Z Eurostażem w przyszłość” w ramach programu Erasmus+. Uczniowie odbywali staże w czterech zawodach: technik informatyk, technik mechatronik, technik pojazdów samochodowych i technik elektryk.

- Erasmus to program Unii Europejskiej na rzecz edukacji – mówi Anna Olszowy, wicedyrektor Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju. – Jego motto przewodnie – „Otwiera umysły, zmienia życie!”- wskazuje na cel działań w ramach tego programu. Nasz projekt „Z Eurostażem w przyszłość” ma na celu m.in. zdobycie doświadczenia zawodowego i naukę języków obcych. Równie ważne jest nabywanie przy tej okazji tzw. kompetencji miękkich takich jak umiejętność pracy w grupie, radzenia sobie ze stresem, zdolność szybkiej aklimatyzacji w nowym środowisku, otwartości i tolerancji w stosunku do innych kultur. Wielu uczestników było po raz pierwszy za granicą i udział w stażu był dla nich ważnym i przydatnym doświadczeniem.

Przyszli informatycy pracowali nad różnymi projektami wymagającymi między innymi tworzenia stron internetowych, pisania skryptów w systemie Linux Ubuntu, edytowania zdjęć, tworzenia logo w programie graficznym, obsługi programu WireShark oraz wypalania wzoru na drewnie.

Uczestnicy kształcący się w branży mechatronicznej programowali mikrokontroler do współpracy z czujnikami, serwomotorami, wyświetlaczami ledowymi i innymi podzespołami. Uczniowie konfigurowali drukarki 3D oraz grawer laserowy. Byli w Centrum Robotyki STEM w miejscowości Larisa, gdzie konstruowali autonomiczne roboty i tworzyli własne programy nimi sterujące. Roboty miały być zaprogramowane do wykonania konkretnych czynności, które wymagały współpracy czujników i serwomotorów.

Uczniowie kształcący się w branży mechatronicznej i samochodowej mieli okazję przyjrzeć się procesowi bieżnikowania i naprawy opon samochodów ciężarowych w nowoczesnym zakładzie wulkanizacyjnym.

Przyszli technicy pojazdów samochodowych odbywali praktyki w zakładzie serwisującym Peugota. Uczyli się jak diagnozować przekaźniki do sterowania wentylatorami. Dokonywali wymiany uszkodzonych elementów samochodu np. sprzęgła, rozrządu, przewodu zasilającego smarowanie turbiny, różnego rodzaju uszczelek, amortyzatorów np. w kolumnie mcphersona, osi tylnej samochodu. Dokonywali serwisowej wymiany oleju i wymiany różnego rodzaju filtrów.

Uczniowie kształcący się w branży elektrycznej zajmowali się rysowaniem schematów instalacji oświetleniowych i opisywaniem wyłączników na tablicy rozdzielczej, montażem gniazdek i punktów oświetleniowych oraz przewodów elektrycznych. Montowali i programowali domofony. Wykonywali montaż i ustawiali parametry kamer monitorujących teren.

W czasie wolnym uczniowie realizowali program kulturowy, który obejmował poznanie Grecji, jej zabytków, piękna przyrody oraz zwyczajów jej mieszkańców. Uczniowie byli na czterech wycieczkach. Najpierw wypłynęli statkiem w rejs na wyspę Skiathos. Pierwszym przystankiem było miasteczko portowe o tej samej nazwie, gdzie mogli wspinać się wąskimi uliczkami obejrzeć tradycyjnie bielone domy z niebieskimi okiennicami i dachami pokrytymi charakterystyczną ceglastą dachówką oraz podziwiać widoki rozpościerające się ze wzgórza na którym położone jest miasteczko. Następnie statek przycumował w pobliżu złocistej plaży Koukounaries, uważanej za jedną z najpiękniejszych plaż w Europie. Złocistego połysku plaży i wodzie nadają drobniutkie kryształki miki mieniące się w słońcu.

Następnego dnia uczniowie mieli wycieczkę w Meteory, masywy skalne w środkowej Grecji z wiszącymi na szczytach klasztorami. Ten grecki cud świata został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zwiedzili jeden z klasztorów, klasztor Św. Warłama, w murach którego znajduje się piękna cerkiew z dwiema kopułami: nad nawą i przedsionkiem. We wnętrzu wzrok przyciąga bogato rzeźbiony drewniany ikonostas, trony biskupa i opata, relikwiarz i pulpit. Wszystkie te przedmioty są ozdobione masą perłową i kością słoniową

Cerkiew została mistrzowsko ozdobiona świetnie zachowanymi do naszych czasów freskami

W drodze powrotnej do hotelu uczniowie zatrzymali się w kilku miejscach widokowych aby podziwiać rozpościerającą się ze szczytów Meteorów panoramę. Obejrzeli też Dolinę Tempe czyli głęboki wąwóz pomiędzy Olimpem a górami Ossa, którego dnem płynie rzeka Pinios.

Nad rzeką przerzucono wiszący most dla pieszych, który prowadzi do ulubionego greckiego sanktuarium - Agia Paraskewi. Maleńki XIII-wieczny kościółek pw. św. Paraskewii jest doskonale wkomponowany w masyw górski. Nad wejściem powiewają dwie flagi: biało-niebieska (grecka) i żółta (z dwugłowym, czarnym orłem cesarskim, flaga Greckiego Kościoła ortodoksyjnego (prawosławnego)). Wnętrze zdobią bizantyjskie malowidła.

W otoczeniu sanktuarium znajdują się dwa legendarne źródła. Pierwsze, Źródło Afrodyty, tryska ze skały blisko mostu, tworząc romantyczną sadzawkę w otoczeniu drzew laurowych. Według mitologii to właśnie tu kąpała się Afrodyta przed spotkaniami z Adonisem. Legenda głosi, że woda z tego źródła przywraca młodość i zapewnia szczęście w miłości. Aby dostać się do drugiego źródła, trzeba pokonać wąską skalną szczelinę – pieczarę z wykutym w niej przed wiekami kilkunastometrowym, krętym chodnikiem. Na jej końcu znajduje się ujęcie wody, którego patronką jest nimfa Dafne. Zgodnie z wierzeniami woda ta wpływa korzystnie na wzrok.

Na kolejnej wycieczce uczestnicy mieli okazję podziwiać najwyższy masyw górski w Grecji, czyli pasmo gór Olimpu, który imponuje i zachwyca swoim majestatem. Jego najwyższym szczytem jest Mitikas, królujący nad wybrzeżem zwanym riwierą Olimpu. Udali się do Litochoro. Z centralnego placu tego miasta dotarli do wąwozu rzeki Enipea. Na trasie od wejścia do wąwozu aż do wodospadu Wanny Afrodyty oglądali malownicze urwiska po obu stronach rzeki. Po południu zwiedzili muzeum i ruiny starożytnego miasta odkrytego w pobliżu miejscowości Dion. Było to miejsce oddawania szczególnej czci bogom olimpijskim. Składa się ono z osady miejskiej i kompleksu świątynnego.

Następnego dnia pojechali do miasteczka Platamonas, położonego nad Morzem Egejskim u podnóża masywu górskiego Olimp, gdzie zwiedzili usytuowane na obrzeżach miasta na malowniczym nadmorskim wzgórzu potężne ruiny średniowiecznej fortecy. Zamek ten wzniesiony został prawdopodobnie już w X lub XI wieku jako ochrona przebiegającego tędy ważnego szlaku handlowego łączącego Macedonię z południową Grecją (Tesalią) a także kontrola żeglugi w Dolinie Tempe. Byli też w wiosce Paleo Panteleimonas gdzie zachowała się oryginalna, tradycyjna zabudowa z XIV wieku. Centrum miejscowości stanowi niewielki, urokliwy placyk, na którym znajduje się kościół pod wezwaniem św. Panteleimona, patrona lekarzy i opiekuna chorych.

Na ostatniej wycieczce zwiedzili drugie co do wielkości miasto w Grecji czyli Saloniki. Byli między innymi w cerkwi Św. Demetriusza - patrona miasta. Zrobili pamiątkowe zdjęcie pod pomnikiem Aleksandra Wielkiego.

W czasie wolnym uczniowie mieli zajęcia rekreacyjno-sportowe. Odbyło się wiele konkursów i turniejów między innymi turniej tenisa stołowego, koszykówki ulicznej konkurs rzutów do kosza, konkurs przeciągania liny. Po podsumowaniu wyników okazało się, że najlepszymi sportowcami na stażach zostali bracia Tomasz i Marek Zdunek.

Uczniowie wzięli też udział w grze terenowej polegającej na wykonaniu 12 zadań między innymi wykonanie rzeźby z piasku i kamieni, nagranie śmiesznego filmiku, filmiku promującego hotel, zrobienie najciekawszego zdjęcia.

Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju uzyskało akredytację i będzie kontynuować program organizacji staży zagranicznych w kolejnych latach.


WYPOWIEDZI UCZNIÓW


Karolina z technikum informatycznego:
„ Dzięki praktykom zagranicznym wzrosły moje umiejętności komunikacyjne, przełamałam barierę językową dzięki konieczności posługiwania się językiem angielskim w praktyce. Stałam się bardziej pewna siebie. Mogłam też praktycznie zastosować wiedzę zdobytą w szkole z dziedziny informatyki. Nauczyłam się też wielu nowych rzeczy, które wzbogaciły moja wiedzę. Uważam, że nabyta podczas praktyk w ramach projektu Erasmus+ wiedza i umiejętności pomogą mi w przyszłości podczas studiów a następnie w wykonywaniu pracy zawodowej.”

Alicja z technikum samochodowego:
Podczas praktyk zagranicznych mogłam sprawdzić na jakim poziomie jest moja znajomość języka angielskiego. Konieczność porozumiewania się w tym języku sprawiła, że zaczęłam próbować swoich sił i cieszyć się postępami. Zdałam sobie sprawę, że znajomość języka jest bardzo ważna na dzisiejszym rynku pracy. Miałam praktyki w zakładzie serwisowym Peugota, gdzie codziennie wykonywaliśmy różne zadania.”

Tomasz z technikum elektrycznego:
„Praktyki nie tylko przyczyniły się do rozwoju moich umiejętności zawodowych ale także sportowych. W czasie wolnym opiekunowie organizowali ciekawe gry i konkursy sportowe. Miałem okazję grania w koszykówkę uliczną, która daje możliwości lepszego poznania kolegów i doskonalenia umiejętności współpracy w grach zespołowych.”

Konrad z technikum mechatronicznego:
„Bardzo się cieszę że mogłem brać udział w projekcie Erasmus+ i pojechać do Grecji. Poznałem wiele nowych zagadnień z dziedziny mechatroniki, co dało mi zupełnie inne spojrzenie na mój zawód. W miejscu praktyk otrzymywaliśmy ciekawe zadania do wykonania oraz pomoc i wsparcie wykwalifikowanej kadry. Po pracy mieliśmy zajęcia rekreacyjno – sportowe, były też bardzo atrakcyjne weekendowe wycieczki krajoznawcze, na których mogliśmy poznać piękno i kulturę Grecji. Szczególnie miło wspominam rejs na wyspę Skiathos. Mieszkaliśmy w pięknym hotelu z basenem i dostępem do morza. Jedzenie było pyszne, mogliśmy degustować przeróżne grecki potrawy. Taki wyjazd polecam każdemu kto poważnie myśli o swoim kształceniu zawodowym i wszechstronnym rozwoju.”

Kamil z technikum informatycznego:
„Z całą pewnością mogę polecić taki wyjazd kolegom, ponieważ można zacieśnić więzi z przyjaciółmi oraz zdobyć nowych. Można poznać zwyczaje, język i kulturę innego kraju, zobaczyć nowe miejsca i spróbować smaku potraw lokalnej kuchni. Jeżeli chodzi o wycieczki to najbardziej zapadła mi w pamięć wycieczka w Meteory, gdzie zwiedziliśmy jeden z zawieszonych na skałach klasztorów. Mogliśmy tam podziwiać świetnie zachowane freski w świątyni i cudowne widoki z dziedzińca klasztoru.”

Bartek z technikum samochodowego:
„Na praktykach projektu Erasmus+ doskonaliłem swoje umiejętności praktyczne w warsztacie samochodowym oraz wiele się nauczyłem. Poprawiły się też moje umiejętności językowe. Zwiedziłem też wiele pięknych i ciekawych miejsc między innymi Meteory, wyspę Skiathos, położoną na wzgórzach Olimpu miejscowość Paleo Panteleimonas. Przeżycia podczas takiego wyjazdu są wspaniałe.”

Iza z technikum informatycznego:
„Na praktykach w Grecji nauczyłam się dużo więcej niż na praktykach w Polsce. Nauczyłam się programować strony za pomocą XML i dodawać bazy danych. XML jest formatem tekstowym, który pozwana na zapisywanie danych w postaci, która jest łatwa do odczytu zarówno przez maszyny jak i przez ludzi. Miałam kontakt z wysoko wykwalifikowanymi pracownikami, od których się mogłam wiele nauczyć. Nie zapomnę też kąpieli i plażowania w czasie wolnym.”

Agnieszka Strzelec

recent events

OSTATNIE WYDARZENIA...

"NON OMNIS MORIAR”

Aktualizacja: 22 października 2021 r. 13:02

NAJLEPSI W WOJEWÓDZTWIE.

NAJLEPSI W WOJEWÓDZTWIE.

Aktualizacja: 22 października 2021 r. 05:52

Dzień Edukacji Narodowej w Internacie.

Dzień Edukacji Narodowej w Internacie.

Aktualizacja: 20 października 2021 r. 21:45

Dzień Edukacji Narodowej.

Dzień Edukacji Narodowej.

Aktualizacja: 15 października 2021 r. 13:07

Życzenia Młodzieżowej Rady Internatu.

Życzenia Młodzieżowej Rady Internatu.

Aktualizacja: 20 października 2021 r. 21:45

from the youtube channel

Z KANAŁU YOUTUBE...

Technik mechatronik Elektromechanik pojazdów samochodowych Oferta edukacyjna na rok szkolny 2019/2020 RCEZ zaprasza
teams

ZESPOŁY PRZEDMIOTOWE

elektryczno-elektroniczny mechaniczno-samochodowy wychowania fizycznego języków obcych humanistyczny matematyczno-przyrodniczy informatyczno-ekonomiczny
cooperation

WSPÓŁPRACA

Serwis utrzymuje firma NETPARTNERS Metal Work Polska MODEL AMBRA ista.ling
scrolltop